Ugrás a fő tartalomra

Élet-Ritmus lótusz üvegcse születése

2017 nyarán felkerült Élet-Ritmus lótusz üvegcse mennyezetvilágító, így elzarándokoltam lefotózni.. a virtuális leleplezés előtt megosztom veletek az elkészülésének folyamatát..
egy budapesti magániskola 2014 augusztusában kért fel, hogy készítsek 2 db mennyezetvilágító képet az előadótermébe.. ezt a rajzot készítettem, majd kerek egy éven át tartott a kivitelezése 😊
ide kattintva a már helyére felhelyezett alkotásról készült képeket láthatóak..

inspiráció: amikor megmozdul a Nemlét, megnyilvánul az Élet.. kivirágzik, s dobog, lüktet, végtelen körforgás, az örök most szent terében.. fény.mag

egy A4-es papírra született meg ceruzával Élet-Ritmus lótusz üvegcse 2014 augusztus 25-én 💙

egy éven át keltem s feküdtem a körülöttem egyszer itt, egyszer ott tornyosuló üvegtáblák, később már kivágott s becsiszolt üvegdarabok, majd a már összeforrasztott panelek között.. ez életem legnagyobb üvegcse munkája.. nehéz úgy szavakba sűríteni, hogy a megélés egyik dimenziója se lógjon ki a fogalmi köntösből.. 💙

..azért megpróbálom 😊 az egyes képek jelentőségét a képaláírásban részletezem.. a méreteket és a darabszámokat kihangsúlyozom, mert a fényképek nehezen adják vissza a valódi méretarányokat..
a méretek: a kép maga 2,2m x 3m méretű, egy panel 60cm x 110cm méretű, a két kép összesen 13,2 nm..

tehát üdvözöllek műhelykében egy virtuális utazáson..
végig vezetlek az "óriás születik lépésről lépésre" című úton.. 😊💙

sokféle előkészület előzi meg a gyakorlati munkát, mielőtt az első üveget elvágnám.. a tervezés és üvegek kiválasztása, valamint a megfelelő munkaasztal kialakítása, ami 0,9m x 2m felületű lett, valamint egyéb eszközök és előkészületek biztosítása, a kényelmes és folyamatos munkavégzéshez.. ezek közül a tervezés és sablonkészítést tudom képekben bemutatni..

az A4-es ceruzarajzról készült A3-as nagyításon már megszülettek a segédforrasztási vonalak, valamint az egyes panelek határai és a lótusz szirmainak vonalain is igazítottam..

a letisztult forrasztási vonalakat átvilágítással rajzoltam át egy másik papírra..

így született meg A, B és C panel 💙 ..majd ezt a papírt is tovább nagyítottam és 4 db-ra sokszorosítottam..

és megkaptam az egész képet, valamint a panelek és forrasztási vonalak rendszerét.. 2db A, 4db B amiből 2db színe, 2db fonákja, valamint a 4db C ugyanígy 2db színe, 2db fonákja 😊 azaz 10db panel 1 kép és ebből készítek kettőt..

az 1:1 méretarány tervrajznyomtatáshoz használt 85cm széles papírhengerre lett felnagyítva, külön mindegyik panelről.. összehengergetve várják a bevetést 😊

az 1:1-es tervről külön-külön mind a három panel rajzolatát műanyag fóliára másolom, jelölve minden egyes üvegdarab szálirányát és nevét a könnyebb beazonosítás kedvéért 😊

..már csak ki kell vágni mind a három, panelnyi műanyag lapot és készen van a sablon 😊 összesen 218 db sablont vágtam ki amivel 1824 db üveget munkáltam meg..

vettem egy asztali stoppert, mert nagyon kíváncsi voltam a nettó munkaidőre, amit úgy általában minden üvegcse igényel.. így az összes feltüntetett idő tisztán, az adott dologgal, mindenféle szünet nélkül eltöltött időt jelzi..

a sablonok segítségével már el is kezdtem "beaprítani" a háttérnek való 25 tábla üvegeket 😊 látható az üveg hosszanti száliránya, amire párhuzamosan helyeztem el a sablonok szálirányát.. a képen már egy félbe vágott tábla látható..

a tábla feldarabolása és az egyes elemek kivágása után megcsiszoltam minden egyes üvegdarabot.. ez a részfolyamat a háttér üveg esetében 396 db-ból áll és 129,2 óra alatt készült el..

az egész kép Spectrum üvegből készült, kivétel ezt a gyönyörű tengerzöld Wissmach üveget.. 💙 ebből a színből 408 db indaszerű képződmény született 76,4 óra alatt..

ebből az üvegből készült még 160 db üveg.cse.pp 💙 a 4cm átmérőjű kör egy-egy irizált üveggyöngyöt ölelnek, s feladatuk az átvilágított képen egy-egy pötty fénytörést okozni, mint egy lencse 😊 67 óra alatt születtek meg és 480 db üvegből állnak össze, szélükön 42m rézfóliával..

több árnyalatnyi szépséges rózsaszínt és irizált felülettelűből is kétfélét válogattam össze a lótusz megalkotásához 💙 ezekből a színekből 300 db készült el 44,2 óra alatt..

az irizált üveg színjátékát nagyon nehéz lefotózni.. de azért előbújik itt-ott a surlófényben a szivárvány hatás 💙

a levelekhez is kétféle árnyalatú zöld üveget választottam.. a megmunkált zöld elemek száma 240 db és 26,4 óra alatt készültek el..

fontos figyelni a szálirányra, mert jelentős kinézetbeli különbségek adódnak össze-vissza szaladó üvegmintázatból.. lényegében az üveg cirmosságát is beleszerkesztem a nagy egészbe 💙 ..és persze ilyenkor nem mindegy hogyan rajzolom fel a sablont az üvegre, s mindezt úgy kivitelezni, hogy lehetőleg a hulladékból se szülessen több, mintha nem figyelnék rá..

kupacokba tornyoztam az elkészült elemeket műhelyke különböző pontjain.. mint egy akadálypályán olyan óvatosan kellett közlekedni közöttük 😊

az idáig leírt részfolyamattal lényegében majdnem elkészültnek mondhatóak az egyes üvegdarabok, messziről ránézve.. de fóliázás előtt még egyszer végig ellenőrzök minden darabot, és ahol szükséges pontosítok csiszolással..

aki nem ismerné csiszit, a speciális vízhűtéses, gyémántfejes csiszológépet, itt láthatja munka közben 😊 vízfelhordás nélkül felmelegszik a súrlódástól az üveg és széttörhet a kezünkben, valamint a lecsiszolt üvegpor rásül a gyémántfejre és tönkremegy ..

bemutatnám a két legkisebb alkotóelemeit a műnek.. 💙 a rózsaszín háromszög leghosszabb oldala 3cm, a három részből álló üveg.cse.pp 4cm átmérőjű 😊

nem hagyhatom ki egy-két megörökített bibim 😊 üveggel dolgozva az ember óhatatlanul is megsérül.. a még csiszolatlan üveg élével belemetél az ujjába, vagy csiszolás közben a rengeteg üveg ív ellenőrzéssel egyszerűen lekopik a bőrfelület a középső ujjról, vagy a folyamatos csiszolással vastag üvegpor üledék képződik a kézfejen, ahogy a csiszológép felhordja az üvegporos vizet..

az előkészített üvegdarabok megszületése után következő munkafolyamatokat, mint a pontosítás, fóliázás, forrasztás, a B panelen mutatom be:

miután rögzítettem a tervet és a szegőléceket az asztalhoz, ami biztosítja a panel fix széleit és a derékszögeket, elhelyezem az egyes üvegdarabokat a helyükön.. az üveg illeszkedésének pontosítása ilyenkor kezdődik el, minden darabot újra végig csiszolok a precizitás kedvéért..
ehhez a részfolyamathoz átlagosan 1 db C panelnél 16 óra, 1 db B panelnél 18 óra és 1 db A panelnél 22 óra nettó munkaidő volt szükséges 😊 amit ha összeadunk a két képre 360 óra jön ki..

ritkán dolgoztam ekkora darab üvegekkel, és nagyon furcsa is volt eleinte.. pl. lelóg az üvegdarab vége a csiszológép munkafelületéről és mellécsöpög a víz, az asztalra, a földre és persze rám.. vagy beleakad a csiszológép köré rakott fröcskölést felfogó műanyag oldalfalba.. vagy egyszerűen csak nehezebbek egy kis darab üveghez képest és ugyan úgy tartani kell, amíg el nem készül a csiszolása.. 😊

következő lépésben a becsiszolt darabokat befóliáztam, majd a merevítő szálakat behajtogattam a megfelelő stratégiai helyekre és pötty.forrasztással rögzítettem.. ez egy 3 mm széles lapos rézhuzal, ami pont annyira merev, hogy gondosan elő kell hajtogatni az üvegdarabok közé helyezéshez 😊 élével állítottan az üvegdarabok között az inercianyomaték alapján merevít..
ez a részfolyamat átlagosan 1 db C panelnél 14 órát, 1 db B panelnél 15 órát és 1 db A panelnél 19 órát igényelt nettó munkaidőből 😊 amit ha összeadunk a két képre 308 óra jön ki..

érdekességképp 1 db C panel 5,5m, 1 db B panel 4,5m és 1 db A panel 5,2m rézfóliát igényelt az üvegdarabjai köré.. összesítve a két képre, valamint hozzáadva a 160 db üveg.cse.pp 42m rézfólia igényét, amit külön, egy vékonyabb fóliával készítettem el, összesen 610m rézfólia felhasználás az eredmény.. ez 18,5 tekercs fóliát jelent 😊
..és fóliázni is érdekes volt ilyen nagyméretű darabokat.. még szemüveges voltam de közelre jól láttam, így a szemüveg zavart, ezért fóliázni mindig levettem.. de ezeknek a daraboknak a végéig nem láttam már el, ezért nem vehettem le a szemüveget 😊

a merevítőszálak elhelyezése után az összes üvegdarabot pötty.forrasztással rögzítettem.. attól függően, hogy A, B vagy C panelt nézzük, 4,5m és 5,5m merevítő szálat hajtogattam beléjük panelenként, így a 2 kép elkészítése során 101 m merevítő szálat hajtogattam be..

most jön a buckós.forrasztás 💙 C és B panelek esetében átlag 11 óra, míg az A panelekhez 15 óra meditatív forrasztás volt szükséges 😊 amit ha összeadunk a két képre 236 óra az eredmény..

ahhoz, hogy a színére fordítsam és a fonákját is megforrasszam, az üveggyöngyök kiállása miatt hungarocellből a gyöngy helyén kilyukasztott ágyat készítettem, amin felfekszik, mind a háromféle panelnek külön.. erre merevítésnek egy ugyancsak panel méretű gipszkartont raktam, hogy a féloldalt forrasztott panel meg ne nyekeljen fordítás közben.. a melegtől beolvadt forrasztási vonalak láthatóak a hungarocellen.. 😊

a fonákja.. itt már csak a buckós.forrasztás hiányzik, aminek az idejét már számoltam az összes buckósítási időben.. a beleforrasztott ón szempontjából 1 db C panel 1,1 kg, 1 db B panel 1,1 kg és 1 db A panel 1,2 kg forrasztóónt fogyasztott el, ami 22,4 kg a két képre összeadva..

mind a két oldalát tisztítószerrel alaposan lemostam, körömkefével kisikáltam a buckós.forrasztás közül a forrasztóvizet.. ez nagyon fontos, mert ez egy sav, ami ha rajta marad, eloxidálja a forrasztást.. ezt a folyamatot nem mértem, de a 20 db panel mind a két oldalát végig csutakoltam 😊

most érkeztünk el az U alakú záróprofil felforrasztásához.. mind a négy oldalán végigvezettem.. a 2 méteres szálból két oldalát tudtam egybe zárni, egy derékszög hajtással, a fennmaradó 30cm-t levágtam.. a szélig érő forrasztási vonalaknál gondosan rögzítettem, valamint a két vágott sarkánál összeforrasztottam az U profilt, majd ezeknek a forrasztásoknak is alaposan lemostam a nyomait.. ezután már csak egy antioxidáns olajjal gondosan minden forrasztási vonalat végig kezeltem.. összesen 40 db 2m-es U alakú záróprofilt használtam fel..

és amit idáig részleteztem a B panel esetében, azt 8x készítettem el, hiszen 8 db B panelből áll a két kép, 4 db színéből és 4 db fonákjából..

..és ugyanezekkel a munkafolyamatokkal készült 8 db C panel 4 db színe és 4 db fonákja..

..valamint 4 db A panel, az nem tükrözött, csak színe van 😊

az A panel szépséges irizált rózsaszín szirmai az elkészült panelben, még műhelykében.. 💙

az óriások mellett el ne felejtsem az apróságokat.. 😊 két kicsi bimbós kép is készült.. ők egy-egy kis helység hátulról megvilágított faliképei lettek.. méretük 35cm x 26cm és 1:1 méretben készültek, egyik a B másik a C panel bimbójáról, mint egy képkivágás 💙

amikor kezdtek gyűlni az elkészült panelek, mindegyiknek készítettem üveggyöngy távtartót, hogy egymásra helyezhessem őket.. vastag doboz kartonpapírjából két réteget összeragasztottam és az üveggyöngyök helyén kilyukasztottam 😊

2015 augusztus 24-én fejeztem be a 20 db panelt, kereken egy évig készültek.. majd 2016 januárjáig várakoztak így, rakott palacsintaként 😊 körülbelül 130 kg díszüveget láthatunk.. 1 db panel 6-7 kg között volt..

eljött a nagy nap előtti nap 😊 elvittük a helyszínre a paneleket..

a szállítás 2016 január 25-26-ig, 2 napig tartott, amíg a 20 db panelt egyesével levittük, a kocsiban biztonságosan a már említett távtartó kartonokkal együtt, függőlegesen rakott palacsintaként rögzítettük és szép lassan elgurultunk a helyszínre.. ott megint egyesével felvittük az emeletre és ismét rakott palacsinta módjára elhelyeztük őket vízszintesen 😊

majd az átszállítástól a helyszínen várta a megfelelő csillagállást a felhelyezésig..

összegzésül összeszámoltam a megmért adatokat.. a kép 2,2m x 3m méretű, ami 6,6 nm felület, a két kép összesen 13,2 nm és kb. 130kg..

alapanyag szempontjából, kb. 32 egész tábla üvegből 1824 db becsiszolt üvegdarabot készítettem, amit 610 m rézfóliával körbevontam, ami közé 101 m merevítőszálat hajtogattam, amit 22,4 kg forrasztóónnal buckósítottam, amit végül 68 m U alakú záróprofillal zártam körbe..

munka szempontjából, a tervezés, sablonkészítés és egyéb előkészületek, a panelek két oldalának tisztítása, a szélekre az U alakú záróprofil felforrasztása és a forrasztások utókezelése, valamint egyéb járulékos feladat, mint pl. távtartó karton kivagdosása nélkül mért nettó munkaidő: 1314,2 óra.. ami 164,2 db 8 órás munkanapnak felel meg..

ezennel búcsúzom az óriás születésének birodalmából.. 💙 ide kattintva a már helyére felhelyezett alkotásról készült képeket nézhetitek meg..

Megjegyzések

kedvelt üvegszilánkok 😊

halacska születése

az V. tervezd meg saját mécsestartód! játék nyertes tervének manifesztálódását kísérhetjük figyelemmel 😊 műhelyke elcicásodása némi veszélyeket rejtett a projekt szempontjából, de sikeresen abszolváltuk a kihívásokat 😅 sablon készítés után jön az üvegvágás.. csiszolás előtt 😊 csiszolás után 😍 a fóliázásnál kezdődtek a gondok.. cica és hal.. 🙄 a legapróbb darabokat is sikeresen megmentettem műhely.cica elől 😅 erről beszélek.. nemigen mertem beengedni 😳 végül minden darabot befóliáztam a paláston.. elkezdődött az oldalak összeforrasztása.. majd a kész oldalak térbeli összeállítása 🤩 napfényes műhelyke 😍🥰🌞 műhely.cica nem adja fel.. 😻 végül az 5 darabból álló talpat is a helyére illesztettem.. alján a mécses méretű kör elem buckós.forrasztása fogja a gyertyát középen tartani 🤩 most pedig a méretek jönnek: ø 8 cm, 13 cm magas, 43 db üveg amit 4,6 m rézfóliával és 160 g forrasztóónnal nettó 22 óra alatt készült el 😊 a teamécses helye 🥰 nyolcszög henger ✨

műhelyke 20 éves, avagy műhelyke világkép № 2.

műhelyke 20 éves szülinap volt a héten.. tíz évvel ezelőtt írt műhelyke világkép most is tökéletesen aktuális, bár azóta szinte minden megváltozott körülöttem .. csak a lényeg szintjén van állandóság.. ✨ meggyes túrókrém torta 😋 házi torta, csak a tetejére a nyomat készült cukrásznál 😊 ahogyan elnézem modern világunkat, különösen az elmúlt pár évet, nem tud emberhez méltó életet biztosítani a társadalom tagjainak.. de azt látom, hogy nem is célja.. sőőt.. és ami a legkiábrándítóbb, hogy a túlnyomó többség nem is igényli.. meghatározzák mikor, hogyan és hova mehetsz, mit és hogyan tehetsz és ehetsz, mindezt különböző kreált ideológiák mentén.. nem veszik észre, hogy az idejüket nem otthon töltik, hanem munkahelyen, nem a saját dolgaikkal foglalkoznak, hanem valami idegen hatalom szekerét húzzák.. de talán ne is menjünk ilyen messzire, hiszen a többség megakad ott, hogy "tetszik/nem tetszik" "megéri/nem éri meg".. és akkor hogyan is férnék be ebbe a csapatba a

műhelyke kivirágzott

2004-ben születtek az első üvegcse virágok, ibolya formájában.. akkor még nem volt fényképezőgépem, így többek között, ők sem lettek megörökítve.. azóta sem készítettem virágot.. talán azért, mert nincsen funkciója, nincsen haszna, csupán díszít.. viszont most kérték, így nekiláttam.. ..és szerelmes lettem az üvegcse virágokba 😍 ..mert egy igazán aprólékos, bíbelődős, buckósan.forrasztós, míves folyamattal készülnek ..és ezért: inspiráció: ..mert Isten a legnagyobb luxus.. semmire nem jó, semmi haszna, viszont általa Élő aki Van.. fény.mag mondanom sem kell, amit műhely.cica asszisztál, az rossz nem lehet 😻 a szirmok akkor szépek, ha az üveg száliránya sugárirányú a közepponttól.. mozzanatok 🥰 precíz, aprólékos folyamat, csupán 7 cm az átmérője.. ez egy rendkívül döbbenetes jelenség ✨ a virágokat egymás után készítettem, külön mértem és 9 mp különbséggel értem ugyanarra a pontra, majdnem a végére.. íme a virágok 😊 ..persze kíváncsiságom most is jegyzetelte a méreteket és a

nyák.óra születése

az idei év igen érdekes témakör köré csoportosult.. a nyáklap, mint jelen korunk haladási irányának kitűnő szimbóluma.. remekül alkalmas a digitális és az analóg viszonyulás rendkívül sokrétű elkülönülésének bemutatására.. az év elején megszületett nyák.agy üvegcse, most pedig nyák.óra ✨ érdekességképpen, mert a jelképek szintjén igen sokat lehetne boncolgatni egy-egy üvegcsét, annyit azért elárulok, a szóban forgó két üvegcse - remélhetőleg - boldog tulajdonosa a skorpió jegy szülötte, és mind a két nyák stilizációnak nyolc lába lett, belerejtve a csillagok szintjén ránk ruházott determinációkat.. inspiráció: paradox módon a te legértékesebb kincsed valójában egy nem létező jelenség: az idő.. a digitális elme számára felfoghatatlan az analóg valóság örök most végtelen tere.. mert minden fűszál egyszerre nő.. fény.mag tervezés után a sablon készítéssel és a szálirányok jelölésével folytatódnak a műveletek 😊 ebben az üvegcsében fontos szerepe van a száliránynak, ezért különös tek

precíziós tiffany üvegmunka - a Malatinszky címer

két csiszolás között, azon tűnődtem el, milyen szoros kapcsolatot alakítok ki minden egyes üvegdarabbal, mire elkészül egy üvegcse.. ezen érzés már nem egyszer környékezett, de ezúttal sikerült megfogalmaznom :) a munka milyenségéből adódóan könnyen végigvezethető a gondolat.. jelen esetben ezt a szépséges címert kell átírnom üvegre, világítótestnek.. kaptam a képet.. az összes vonalat, ívet átrajzolom és átgondolom, hogyan lehet a legkevesebb segédforrasztással megvalósítani, mert a konkáv síkidomok csak egy bizonyos szögig kivitelezhetőek.. 1.: az összes vonal, ív és szín átgondolása elengedhetetlen a pontos sablon készítése, ha nem akarok irdatlan mennyiségű, fölösleges plusz munkát végezni.. mire elkészül a sablon, jóformán még semmi nem történt, de már négyszer végigmentem aprólékosan az összes vonalon és íven :) 2. 3. 4. : az összes vonal, ív megrajzolása, sablon átrajzolása, kivágása minden egyes üvegdarab meghatározott száliránnyal fut.. csúnya lenne ha a sisakro